Friday 28 September 2012

DOA KITA

Jika ditanya doa apakah yang biasa kita, nescaya ramai yang akan menjawab "Saya berdoa nak lulus exam", "Saya nak berjaya dalam hidup", " Kami berdoa agar kami dapat melanjutkan pelajaran ke universiti", " Saya berdoa agar dipanjangkan umur", " saya berdoa agar menjadi kaya" dan pelbagai lagi. Ini adalah antara ungkapan-ungkapan yang sering kita dengar apabila kita bertanya mengenai apa yang mereka doakan.

Ringkasnya, kebanyakan kita kerap kali atau lebih memberi perhatian kepada mendoakan kebaikan dalam urusan khidupan dunia ini. Sikap seperti ini perlu diperbetulkan sebagaimana firman Allah : Dalam pada itu, ada di antara manusia yang (berdoa dengan) berkata : "Wahai Tuhan kami! Berilah kami kebaikan di dunia."(Orang-orang ini akan diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikit pun kebaikan di akhirat. {al-Baqarah 2:200}

Sikap yang benar ialah memberi perhatian yang sama rata di antara mendoakan kebaikan dunia dan akhirat, umpama berdoa "Ya Allah, ampunilah dosaku dan dosa ibu bapaku", "Ya Allah, bantulah aku agar sentiasa mensyukuriMu dan memperbaiki amal ibadahku kepada-Mu", "Ya Allah, golongkanlah aku dalam kalangan orang-orang yang kamu berikan rahmat dan keampunan".

Mendoakan urusan dunia dan akhirat selari dengan tunjuk ajar Allah di dalam al-Quran: Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata : 'Wahai Tuhan Kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami daripada azab Neraka. Mereka itulah yang akan mendapat bahagian yang baik dari apa yang telah mereka usahakan dan Allah maha cepat hitungan-Nya". (al-Baqarah 2:201-202)


No comments:

Post a Comment