Tuesday 6 December 2011

Ikhlas Dalam Beramal

Assalamualaikum buat teman-teman sekalian,erm...sudah lamanya sy tidak berkongsi ilmu bersama teman-teman sekalian...hari ni, sy ingin berkongsi sedikit perkara bersama teman-teman mungkin sebagai peringatan buat diri sy sendiri juga..Kata pepatah, manusia itu rambut sama hitam tapi hatinya lain-lain. Memang benar kata-kata ini kerana manusia ini banyak keinginannya. Ada yang berbuat sesuatu perkara kerana mengharapkan imbuhan berbentuk wang ringgit dan puji-pujian.
Dan ada yang melakukan sesuatu perkara baik tetapi lebih selesa orang lain tidak mengetahuinya. Inilah insan yang dipanggil ikhlas dalam amalannya. Segala yang dilakukannya hanya kerana Allah. Sebagai contoh, seseorang yang memberi sedekah kepada fakir miskin tanpa pengetahuan orang lain. Niatnya hanya ikhlas kerana Allah...Sememangnya kita tahu bahawa syaitan tidak prnh jemu untuk merosakkan manusia kerana janjinya pada Allah..Maka dengan itu, semua perkara yang kita lakukan haruslah ikhlas dgn semata-mata kerana Allah. InsyaAllah, ganjaran lebih besar yang akn diperolehi di akhirat kelak.
Sifat riak dan munafik ini juga sering diingatkan Rasulullah s.a.w kepada umatnya sprtimana hadisnya yang bermaksud "Barangsiapa beramal kerana ingin dilihat orang,maka Allah akan membuka aibnya(pada hari kiamat) "..-Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim

No comments:

Post a Comment