Monday 26 December 2011

Menggunakan Telefon pun ada adabnya.

Q: Apakah dlm Islam juga ada adab semasa menggunakan telefon?

Dalam Islam, setiap perkara ada adabnya. Ramai yg sering terlepas pandang berkenaan adab ketika menggunakan telefon. Perkara ini mungkin kecil tetapi sgt besar nilai adabnya di dalam Islam. Antaranya ialah:

1. Apabila kita ingin memulakan perbualan dgn seseorang di dlm telefon, sepatutnya kita memulakan dgn memberi ucapan salam spt "Assalamualaikum", bukannya dgn mengucapkan "Hello", "Selamat Pagi"dan "Selamat Petang".

2. Jika kita menelefon seseorang, jgnlah kita membiarkan deringan terlalu lama .. Seandainya org yg kita hubungi tdak menjawab panggilan pd kali pertama, maka jika kita ingin menelefonnya buat kali yg kedua, biarkan selang masa antara deringan pertama dan kedua itu sekira-kira waktu mengerjakan solat empat rakaat, iaitu lebih kurang 5-10 minit.

3. Kita perlu menganggap bahawa mungkin org yg kita hubungi sedang menunaikan solat atau sedang bersiap-siap untuk solat & plbg urusan lain. Jika pdkali yg ke 3 kita menelefonnya dia ttp tidak menjawab panggilan, maka tidak perlulah bagi kita untuk terus-menerus menelefonnya.Hal ini kerana, deringan telefon boleh dianggap seperti ketukan pd pintu rumah seseorang. Jika kita telah mengetuk pintu dgn memberi salam atau membunyikan loceng, tetapi tuan rumah tidak menjawabnya, maka setelah selesai 3 kali ketukan, diwajibkan bg seseorang untuk balik dan tidak lagi meneruskan ketukan yg keempat. Begitulah hukum berkaitan dgn penggunaan telefon.

Saya mengharapkan sesiapa yg membaca info ini agar turut menyebarkan ilmu ini kpd org lain.

No comments:

Post a Comment